نسخه چاپی خبر

www.Ainanews.com

 3333
 



تحلیلی بر کنکور سراسری

تحلیلی بر کنکور سراسری

آیا زمان بازنگری در سیستم کهنه و معیوب گزینش دانشگاهی در ایران نرسیده است؟

آینانیوز- دکتر سید هادی هاشمی- مدرس دانشگاه و پژوهشگر؛ کنکور جنجالی 1399 با تمام فراز و نشیب ها برگزار شد. علی رغم تمهیدات متعدد همچنان حرف و حدیث های متعددی در زمینه برگزاری و نحوه برگزاری بوده و است. تابستان هر سال همراه است با بحث های داغ در مورد کنکور و روند برگزاری آن اما با شروع سال تحصیلی این بحث ها رنگ باخته و جای خود را به مباحث تحصیلی می دهند. اما در مورد کنکور و روند برگزاری آن موضوعات متعددی وجود دارد که لازم است در نظر گرفته شود. کنکور سراسری بعنوان بزرگترین آزمون ورودی کشور مخاطبان زیادی دارد. از این رو همواره زیر ذره بین انتقادات متعددی است. جدا از بحث بار روانی و استرس زای این آزمون سرنوشت ساز، نحوه مدیریت این آزمون نیز همواره چالش هایی را همراه داشته است. امسال با شیوع کروناویروس این چالش ها بیش از گذشته افزایش یافت. تعویق در برگزاری اولین برخورد و کاری بود که توسط سازمان های مربوطه انجام شد. اما افزایش آمار مبتلایان مدیران را با چالش جدی تر برگزاری یا تعویق دوباره و یا حتی عدم برگزاری روبرو کرد. در این میان امنیت آزمون و سوالات نیز یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت بود. اما دقیقا همین برهه آغاز ناهماهنگی هایی بود که آسیب های بسیار جدی بر روان دانش آموزان مضطرب کنکوری وارد کرد. انتشار اخبار مختلف از سوی افراد مسئوول و غیر مسئوول بیش از هر چیزی باعث پریشانی دانش آموزان و داوطلبان کنکور شد. مافیای قدرتمند کنکور نیز برای بهره گیری از این اوضاع نابسامان مدیریتی وارد عمل شده و به نگرانی های اولیا و دانش آموزان دامن زد. در این میان انتشار خبر لغو تا اطلاع ثانوی، تعویق یک ماه و برگزاری در موعد مقرر سه خبری بود که در عرض 24 ساعت بر روی کانال خبرگزاری ها منتشر شد. شانه خالی کردن مسئولان امر و انداختن توپ در زمین دیگری تنها باعث سردرگمی بیش از پیش دانش آموزان و داوطلبان کنکور شد، که یک سال با هزار زحمت در حال مطالعه بودند. با تمام این اوصاف کنکور 99 به روزهای پایانی رسیده و در حال برگزاری بود، که شایعاتی مبنی بر لو رفتن سوالات بر سر زبان¬ها افتاد و مطابق معمول افرادی نیز بر این موضوع دامن زدند. مسئوولان سازمان سنجش با انتشار بیانیه های متعدد از امنیت کامل سوالات خبر دادند و تمام شایعات را تکذیب کردند. اما اتفاقات روز آزمون باعث تقویت این شایعات شد. انتشار و حتی فروش سوالات در ساعات اولیه آزمون و نیز ساعات پایانی منتهی به آزمون همگی موید این موضوع بودند. موضوع دیگر اشتباهات متعددی بود که در دفترچه سوالات وجود داشت. اشتباهاتی که تایید کننده تغییر ناگهانی و اورژانسی سوالات آزمون در روزهای پایانی بود. اشتباهاتی که باز تقویت کننده شایعات قبلی بود. 
اما سئوال اینجاست که آیا زمان بازنگری در سیستم کهنه و معیوب گزینش دانشگاهی در ایران نرسیده است؟ دلایل اصرار بر ادامه این روند چیست؟ آیا امکان مدیریت بهتر این رویداد بزرگ و سرنوشت ساز در این شرایط بحرانی وجود نداشت؟ و اینکه تا چه زمانی نسل جوان و آینده ساز کشور باید تاوان مدیریت سردرگم آموزش کشور را بپردازند؟ و هزاران سئوال بی پاسخ دیگری که در ذهن دغدغه مند جوانان کشور وجود دارد.
پاسخ به سوالات فوق بسیار پیچیده است، اما بحث در مورد برخی از موارد فوق خالی از لطف نیست. مرور و بررسی راهکارهای مورد استفاده در بسیاری از کشورها می تواند پاسخ مناسبی برای روند مدیریت این بحران ارائه دهد. یکی از این روش¬ها برگزاری آنلاین آزمون ورودی بود که در بسیاری از کشورها، حتی کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گرفت. اما برگزاری آنلاین آزمونی به این گستردگی نیازمندی¬های متعددی دارد. یکی از مهم ترین این پیش نیازها توسعه و گسترش شبکه اینترنت داخلی و دسترسی یکسان و هماهنگ آحاد جامعه است که متاسفانه خود چالشی مهم و اساسی است. پیش نیاز دوم ایجاد پلتفرمی پر قدرت برای برگزاری آزمون های آنلاین بصورت ایمن است، که مستلزم بهره گیری از تمام ظرفیت های برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزاری داخلی و حتی بهره گیری از نمونه های موفق خارجی است. راهکار سوم که سال¬هاست مورد بحث است جایگزینی و یا اصلاح روش گزینش دانشجوست که اکنون با شرایط موجود نیازمند توجه ویژه است. استفاده از روش های جایگزین به جای آزمون متمرکز می تواند شامل اتکا بر توانمندی های علمی و عملی دانش آموز، گزینش بر اساس معدل و بسیاری از راهکارهای متعدد است. موانع متعددی بر سر این امر وجود دارد که یکی از عوامل عمده گردش مالی بسیار بالای کنکور و قدرت و نفوذ موسسات ذینفع می باشد. این جذابیت مالی به گونه ای که تمام موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی تمام تمرکز خود را به دوره دوم متوسطه معطوف کرده اند تا بتوانند در این بازار بزرگ سهمی داشته باشند. در حالیکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته توجه اصلی بر روی پایه های ابتدایی تحصیلی می باشد. سپردن روند گزینش دانشجو به دانشگاه¬ها یکی دیگر از راهکارهای جایگزین است که می تواند باعث کاهش استرس و تمرکز زدایی از کنکور سراسری گردد. از دیگر مشکلاتی که بعنوان مانع بر سر راه اصلاح روند گزینش دانشجو مطرح است، نبود پلتفرم و برنامه مدون نمره دهی و آزمون گیری در سال های منتهی به کنکور به خصوص دوره متوسطه دوم است که امکان استفاده از معدل سه سال تحصیلی بعنوان معیاری برای ورود به دانشگاه را از بین برده است.
مباحث مطرح شده فوق شاید گوشه ای از مشکلات و معضلاتی است که کنکور سراسری ایجاد نموده و باعث تشویش خاطر نسل جوانی می شود که در اوج جوانی و پویایی با مشکلات روانی ناشی از این آزمون همراه می شود و آثار این موضوع علاوه بر تحلیل توان جوانی آثار جبران ناپذیری را تا پایان عمر متوجه نسل جوان کشور می گرداند. موضوع دیگر توجه ویژه مسئولین به مدیریت این آزمون در شرایط بحرانی مانند شرایط کروناست، که متاسفانه در سال جاری همین موضوع باعث تشدید نگرانی های دانش آموزان و اولیا گردید. مدیریت انتشار اخبار در زمینه برگزاری کنکور و ایجاد جو روانی مثبت از طریق کنترل جو رسانه ای از دیگر موضوعاتی است که علی رغم دشواری نیازمند توجه ویژه متولیان امر است. 
در پایان این گفتار ذکر چند نکته ضروری است. اول اینکه مدیریت و رفع مشکلات این حوزه مستلزم یک عزم ملی و همت سراسری در میان تمام سازمان های متولی از جمله وزارت آموزش و پرورش، علوم و بهداشت و سایر موسسات و نهادهای درگیر می باشد تا راهکارهای مدون و مشخص برای این موضوع فراهم سازند. مورد دوم بیان این انتقادات و مشکلات به معنای نادیده گرفتن تلاش های مدیران و متولیان امر نیست اما بروز برخی ناهماهنگی ها و بی برنامه گی های سهوی متاسفانه صدمات و آسیب های جبران نا پذیری بر بدنه نسل آینده ساز کشور وارد می سازد که باعث دور شدن از مسیر توسعه و بالندگی است. با توجه به توصیه های اکید مسئولان نظام مبنی بر حفظ شادابی و سرزندگی در میان نسل جوان شایسته است که مدیران یک بار برای همیشه موضوع گزینش دانشجو را مدیریت و مرتفع نمایند. 
به امید موفقیت تمام فرزندان سرزمین عزیزمان ایران در تمام مراحل زندگی

نظرات بازدیدکنندگان:

نظری برای این خبر ثبت نشده است